تابع بشمار اگر (قسمت دوم)

تابع COUNTIF

در آموزش قبل گفتیم که چطور با استفاده از تابع COUNTIF در یک سلول یا در محدوده‌ای از سلول‌ها اعداد مدنظرمان را شمارش کنیم و در این آموزش می‌خواهیم به‌جای شمارش اعداد، کلمات مدنظرمان را شمارش کنیم.
ادامه‌ی خواندن

تابع بشمار اگر (قسمت اول)

تابع COUNTIF

این آموزش راه‌های مختلفی را توضیح می‌دهد که تابع COUNTIF در صفحه‌گستردهٔ لیبره‌آفیس می‌تواند برای شمارش اعداد از یک سلول، محدوده، ردیف‌ها، ستون‌ها و غیره استفاده شود.

ادامه‌ی خواندن

لیبره‌آفیس ۲۴.۲ منتشر شد

بنر لیبره‌آفیس ۲۴.۲

نسخهٔ ۲۴.۲ لیبره‌آفیس برای تمامی سیستم‌عامل‌ها منتشر شد. شمارهٔ نسخه‌ها از این پس بر اساس ماه و سال انتشار هر نسخه خواهد بود. این روش شماره‌گذاری به کاربر کمک می‌کند تا دقیقاً بداند در کجای مسیر توسعهٔ این برنامه ایستاده است و آیا نسخه‌ای که نصب دارد نسخه‌ای به‌روز است یا قدیمی شده.
ادامه‌ی خواندن

رنگی کردن ردیف و ستون در صفحه‌گسترده

کار با صفحه‌گسترده‌های بزرگ در لیبره‌آفیس گاهی اوقات ممکن است دشوار به نظر برسد، زیرا همیشه با یک صفحه‌نمایش با وضوح ثابت کار می‌کنید. زمانی که با سطرها یا ستون های زیادی سر و کار دارید، دنبال کردن شمارهٔ سطر (ردیف) و ستون فعلی برای شما بغرنج خواهد شد، اما اگر سطر و ستون سلول فعال به‌طور خودکار برجسته (شب‌رنگی) می‌شد و با تغییر سلول فعال تغییر می‌کرد، راحت‌تر بود.

این ویژگی بارها از برنامه‌نویسان لیبره‌آفیس درخواشت شده و خوشبختانه اکنون در نسخهٔ ۲۴.۲ در دسترس است.

برای فعال کردنش به مسیر زیر بروید:

Tools > Options > LibreOffice Calc > View

مسیر فعال کردن رنگی کردن سطرها و ستون‌ها در تنظیمات صفحه‌گسترده

یا اینکه از منوی زیر فعالش کنید:

View menu > Column/Row highlighting

فعال کردن رنگی کردن سطرها و ستون‌ها از منوی View

 

نمایشگر لیبره آفیس به فارسی ترجمه شد

یک خبر خوب برای کاربران لیبره آفیس فارسی:

نمایشگر لیبره آفیس (Android Viewer) که یک نرم‌افزار اندرویدی برای دیدن و ویرایش فایل‌های لیبره آفیس است، به طور کامل به فارسی ترجمه شد. ترجمه‌های ارائه شده در رابط ترجمه، اکنون در کد ادغام شده‌اند و مطابق برنامه‌ریزی، نسخه بعدی این نرم‌افزار شامل ترجمه فارسی خواهد بود.

Android Viewer

Android Viewer

قابلیت ویرایش فعلاً به صورت آزمایشی عرضه شده، اما قابل استفاده است. در حال حاضر، قابلیت‌های ویرایشی مختص زبان فارسی هنوز کامل نیست، اما با اضافه کردن دکمه راست به چپ (RTL) و چند تغییر دیگر، این مشکلات هم حل خواهد شد. پیگیر پیاده‌سازی این قابلیت‌ها هستیم و امیدواریم که این موارد نیز به زودی حل شود.

جمع بزن اگر

این آموزش اصول اولیهٔ توابع SUMIF و SUMIFS را در صفحه‌گستردهٔ لیبره‌آفیس توضیح می‌دهد.

SUMIF

تابع SUMIF مجموع مقادیر را از یک محدوده/فهرست از سلول‌ها بر اساس یک شرط برمی‌گرداند. برای مثال، اگر فهرستی از اعداد در صفحه‌گسترده دارید و می‌خواهید فقط مقادیر کمتر از 20 را جمع کنید، می‌توانید از تابع SUMIF استفاده کنید. برای مثال در فرمول زیر گفته‌ایم که در محدودهٔ سلول‌های A1 تا A6 فقط اعداد کوچک‌تر از ۲۰ را جمع بزن:

=SUMIF(A1:A6,”<20”)

=SUMIF(A1:A6,"<20”)

همچنین می‌توانید مقدار معیار، یعنی 20 را در یک سلول بنویسید و از مرجع سلول در فرمول SUMIF مانند مثال زیر استفاده کنید. همان نتیجهٔ بالا را می دهد.

=SUMIF(A1:A6,”<“&E1)

=SUMIF(A1:A6,"<"&E1)

دستور SUMIF می تواند سه آرگومان بگیرد که بر اساس معیارهایی که در یک محدوده مطابقت دارند، می توانید محدودهٔ دیگری را جمع بزنید. در مثال زیر، 10 را در A1 تا A6 جست‌وجو می‌کند و در صورت یافتن مطابقت، مبالغ مربوطه را از محدوده B1 تا B6 برمی‌گرداند.

=SUMIF(A1:A6,10,B1:B6)

=SUMIF(A1:A6,10,B1:B6)

به همین روش، می توانید مقدار 10 را در هر سلولی قرار دهید و از مرجع سلول در فرمول بالا استفاده کنید.

همچنین می توانید متن‌ها را به روشی مشابه جست‌وجو کنید و مجموع را برگردانید.

مثال زیر کلمهٔ apple را در محدوده A1:A6 جست‌وجو می‌کند و مجموع ورودی‌های منطبق را از محدودهٔ مجموع مربوطه برمی‌گرداند.

=SUMIF(A1:A6,”apple”,B1:B6)

=SUMIF(A1:A6,"apple",B1:B6)

با استفاده از شرط زیر، می توانید مقادیری را که برابر با یک متن/رشتهٔ خاص نیستند، جمع بزنید. عملگر NOT <> است. لطفاُ دقت کنید که عملگر <> در داخل متن با ” بیاید.

=SUMIF(A1:A6,”<>apple”,B1:B6)

=SUMIF(A1:A6,"<>apple",B1:B6)

برای جست‌وجو با استفاده از یک نویسهٔ Wild Card، می توانید در شرط  از ? استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید فقط رشته‌هایی را جمع بزنید که با apple4 مطابقت دارند و نه apple10 یا apple از مثال زیر استفاده کنید.

=SUMIF(A1:A6,”apple?”,B1:B6)

=SUMIF(A1:A6,"apple?",B1:B6)

همچنین می‌توانید از Wild Card ستاره (*) برای جست‌وجوی هر تعداد نویسه (کاراکتر) در محدودهٔ سلول‌ها استفاده کنید و مجموع را با استفاده از SUMIF برگردانید. مثال زیر تمام سلول‌های منطبق را که در آن کلمهٔ apple یافت می‌شود جمع می‌زند.

=SUMIF(A1:A6,”*apple*”,B1:B6)

=SUMIF(A1:A6,"*apple*",B1:B6)

SUMIFS

می‌توانید از SUMIFS برای محدوده‌های چندمعیاره برای جمع بستن مقادیر استفاده کنید. SUMIFS آرگومان اول را به‌عنوان محدوده‌ای که باید جمع زده شود و مجموعه‌معیارهای بعدی را طبق مثال‌های بالا در نظر می‌گیرد. در مثال زیر، زمانی که فروش کمتر یا مساوی 20 باشد و و نام محصول با pen شروع بشود، مجموع درآمد را برمی‌گرداند.

=SUMIFS(C2:C6,A2:A6,”pen*”,B2:B6,”<=20″)

=SUMIFS(C2:C6,A2:A6,"pen*",B2:B6,"<=20")

چند نکته:

  • شرایط SUMIFS به عنوان AND ارزیابی می‌شود و مجموع تنها زمانی برگردانده می‌شود که همهٔ شرایط برآورده شوند.
  • محدودهٔ شرایط SUMIFS باید با طول یکسان باشد.
  • شما می‌توانید حداکثر ۱۲۷ جفت شرط را در SUMIFS تعیین کنید.

برای بهبود لیبره آفیس چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

برخی کاربران از اشکالات مختلف در لیبره آفیس گلایه دارند. گاهی این اشکالات به ندانستن نحوه استفاده از لیبره آفیس، به ویژه نحوه نصب جدیدترین نسخه لیبره آفیس و استفاده از زبان فارسی در آن برمی‌گردد. اما گاهی هم این اشکالات واقعی است، و در جدیدترین نسخه لیبره آفیس هم وجود دارد. اما چگونه می‌توان اشکالات را برطرف کرد؟ پاسخ، مشارکت افراد و شرکت‌ها بر حسب اولویت خود آن‌ها است.

اگر می‌خواهید مشکلی در لیبره آفیس حل شود، باید خودتان دست به کار شوید. البته برای مشارکت لازم نیست حتماً برنامه‌نویس باشید. حتی یک گزارش خطا هم می‌تواند مفید باشد.

اگر به سایت زیر سر بزنید، می‌توانید بر اساس دانش و علاقه خود، زمینه‌ای را برای مشارکت و بهبود لیبره آفیس بیابید:

https://whatcanidoforlibreoffice.org/?lang=fa

ترجمه این وب سایت به فارسی هفته گذشته کامل شد و با ادغام شدن ترجمه ارسالی، اکنون سایت به زبان فارسی قابل استفاده است. امیدوارم این سایت بتواند به علاقه‌مندان لیبره آفیس کمک کند تا متناسب با توانایی خود، زمینه‌ای را برای کمک به بهبود لیبره آفیس فارسی بیابند.