متن‌های آماده

یکی از قابلیت‌های واقعاً مفید واژه‌پرداز لیبره‌آفیس قابلیت درج متن‌های از پیش آماده است.
یعنی چی؟
فرض کنید شما اَسنادی را آماده می‌کنید که قسمت‌های خاصی از آن در همهٔ سندها ثابت است و تغییر نمی‌کنند، مثلاً مقدمهٔ سند، امضا و تاریخ سند و… .
حالا باید چی کار کنیم؟
ابتدا متن خود را بنویسید. حتی می‌توانید از فیلدها هم استفاده کنید.
بعد با CTRL+A کل متن را انتخاب کنید.
حالا CTRL+F3 را بزنید تا پنجرهٔ AutoText باز شود.
حالا روی My AutoText کلیک کنید و بعد روی دکمهٔ AutoText کلیک کنید و گزینهٔ New را انتخاب کنید.
تمام شد.

درج متن‌های آماده در سند

از این پس دو سه حرف اول از آن متنِ آماده را که تایپ کنید، خودِ لیبره‌آفیس یک کادر کوچک باز می‌کند و پیشنهاد درج آن متن را می‌دهد.
شما فقط کافی است کلید Enter را بزنید تا در سند درج شود.
متنِ آماده حتی می‌تواند بیش از یک صفحه باشد.
شما یک بار از این قابلیت استفاده کنید، اگر لذتش زیر زبانتان نرفت.

@libreoffice_ir

جست‌وجوی راحت‌تر در توابع

در صفحه‌گستردهٔ لیبره‌آفیس، اگر دکمه‌های ALT+5 را بفشارید (با این فرض که زبان صفحه‌کلید در وضعیت تایپ انگلیسی باشد) فهرست توابع (Functions) در نوار کناری برایتان باز خواهد شد.
مشکل اینجا بود که شما نمی‌توانستید میان توابع بگردید و ناچار بودید آن فهرست طولانی را بالا و پایین کنید تا تابع مدنظرتان را پیدا کنید.

در نسخهٔ پیشِ‌رو (۲۴.۲) این مشکل برطرف شده است.

جست‌وجوی راحت‌تر در توابع

شماره‌گذاری خطوط

کتاب‌های مرجع هر یک خطشان هم مهم هستند و گاهی لازم می‌شود در ارجاع دادن به یک منبع حتی شمارهٔ خط آن صفحه را هم ذکر کرد.
اما چطوری؟
خیلی ساده است.
به مسیر زیر بروید و مطابق عکس عمل کنید:

Tools → Line Numbering…

در تنظیمات پیش‌فرض هر ۵ خط یک‌بار شماره می‌خورند که شما می‌توانید بسته به نیازتان این عدد را کم و زیاد کنید.

شماره‌گذاری خطوط

قسمت‌های تاشو

یکی از روش‌هایی که می‌شود به یک سند چند استایل داد این است که سند را به چند قسمت (Section) تقسیم کرد و هر قسمت را جداگانه و مستقل از قسمت بعدی/قبلی صفحه‌آرایی کرد.

در اسناد حجیم (مانند کتاب‌ها) یک سند را چندین قسمت می‌کنند که هر قسمت می‌تواند قسمت‌های دیگری در ذیل خودش داشته باشد.
وقتی تعداد قسمت‌های ذیل هر قسمت زیاد باشد، مدیریت آن‌ها دشوار و گیج‌کننده می‌شود.

در نسخهٔ ۲۴.۲ لیبره‌آفیس این قابلیت اضافه شده که کاربر بتواند قسمت‌های یک سند را مانند سرفصل‌ها (Headings) تا کند (جمع کند) و در صورت لزوم دوباره بازشان کند.

قسمت‌های تاشو در نسخهٔ ۲۴.۲ لیبره‌آفیس

توضیحات یا همان حاشیه‌نوشت‌ها

در نسخهٔ بعدی لیبره‌آفیس (۲۴.۲) توضیحاتی که نویسنده یا ویراستار به متن اضافه می‌کند (Comments) سبک (استایل) مستقلی خواهند داشت.
فایده‌اش چیست؟
کاربر می‌تواند قالب‌بندی همهٔ توضیحات را یک‌باره عوض کند و همچنین انواع توضیحات را دسته‌بندی کند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر و منظم‌تر باشد.سبک یا استایل مستقل برای حاشیه‌نوشت‌ها یا همان کامنت‌ها

 

تبدیل ODF به PDF

البته در خودِ لیبره‌آفیس امکانات لازم برای تبدیل سند به فرمت PDF وجود دارد، اما اگر بخواهید هم‌زمان چند سند را به PDF تبدیل کنید و هر سند هم متعلق به یکی از برنامه‌های لیبره‌آفیس باشد، کار کمی سخت می‌شود.

خوشبختانه با نصب این افزونه سختی کار آسان می‌شود و شما می‌توانید به‌سادگی چندین سند را حتی اگر فرمت‌های مختلفی داشته باشند، به فرمت PDF تبدیل کنید.

تبدیل ODF به PDF

@libreoffice_ir

مجلهٔ لیبره‌آفیس

مدتی پیش از مایک (مسئول روابط عمومی بنیاد مستندات آزاد) خواهش کرده بودم یک نسخه از مجلهٔ لیبره‌آفیس را برایم پُست کند.
لطف کرده صفحهٔ اولش را امضا کرده و فرستاده.

مجلهٔ لیبره‌آفیس

این مجله برای جامعهٔ هدف مدارس آماده می‌شود و هدف از چاپ آن توسعهٔ لیبره‌آفیس در مناطقی است که دسترسی به اینترنت ندارند.