لیبره‌آفیس و اِشکال تراز پاراگراف‌های فارسی

لیبره‌آفیس در تراز کردن پاراگرافِ‌های متن‌های فارسی اِشکال بزرگی دارد که متأسفانه حتی در آخرین نسخهٔ آن هم برطرف نشده است!

اگر تراز یک پاراگراف را ترازِ از هر دو طرفِ حاشیهٔ صفحه (یعنی ترازِ از راست و چپ) تنظیم کنید و اصطلاحاً Justify کنید، زیر برخی حروف، یک خط تیره ظاهر می‌شود که نمای زشتی به کلمه می‌دهد! علاوه بر این بین حروف هم گاهی فاصله‌ای ایجاد می‌شود که اِی‌بسا حتی خوانش آن کلمه را دشوار سازد!

تراز کردن از هر دو طرف
بین حرف جِ و ر یک فاصله افتاده و زیر حروف ج هم یک خط تیره ظاهر شده است!

گفته می‌شود که این باگ در واقع از باگی که در موتور پردازشگرِ متنِ لیبره‌آفیس است، به لیبره‌آفیس راه یافته است.

پی‌نوشت: این باگ دیروز (۴فروردین۱۴۰۰) از سوی برنامه‌نویسان لیبره‌آفیس تأیید شد و احتمال دارد که در نسخهٔ بعدی لیبره‌آفیس برطرف شود.

2 نظر در “لیبره‌آفیس و اِشکال تراز پاراگراف‌های فارسی

  1. دقیقاً این بزرگ‌ترین مشکلی هست که من همیشه باهاش درگیر بودم چون شغلم مترجمی هست و دائماً با فایل‌های متنی سروکار دارم و نمی‌تونم فایل زشت و مشکل‌دار رو برای ناشر ارسال کنم. بارها از گنو/لینوکس(فقط از مینت، اوبونتو، مانجارو و سولاس استفاده واقعی کردم. بقیه‌ی دیستروها رو صرفا نصب کردم و یه نگاه انداختم.) به ویندوز برگشتم به‌خاطر همین موضوع. فقط مدتی توی مانجارو از openoffice استفاده میکردم و مشکل تا حدودی رفع شده بود، ولی اون هم به خاطر آپدیت نشدن اوپن‌آفیس و تاریخ‌گذشته بودنش باز به مشکل خوردم. کاش واقعاً فکری می‌شد تا این مشکل لیبرآفیس رفع بشه و دوباره من و امثال من که فایل‌های متنی خیلی برامون اهمیت داره بتونیم به گنو/لینوکس برگردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *