ماکروها کارهایتان را خودکار می‌کنند

حتماً تا به حال برایتان زیاد پیش آمده است که بخواهید روی یک سند کارهای تکراری انجام بدهید. مثلاً هر بار که سند جدیدی به دستتان می رسد ممکن است مجبور باشید بخش‌هایی از آن را انتخاب کنید و تغییراتی مشخص را در متن اعمال کنید. خوشبختانه می‌توان این طور کارهای تکراری را به ماکروها سپرد.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید ي های عربی را به ی فارسی و ك های عربی را به ک و … تبدیل کنید. یک راه استفاده از جستجو و جایگزینی است، اما حالت‌های پیشرفته‌تری هم هست که با یک جستجو و جایگزینی قابل انجام نیست. در این حالت باید از ماکروها استفاده کنید.

ابتدا از تنظیمات لیبره آفیس (ابزارها – گزینه ها tools-option) قسمت advanced ضبط ماکرو را فعال کنید.(Enable macro recording) حالا یک بار باید کارهایی که می‌کنید ضبط کنید(ابزارها – ماکروها – ضبط ماکرو) جستجو و جایگزینی‌های مد نظرتان را(Find & Replace) که لازم است را انجام بدهید. ضبط ماکرو را متوقف کنید و در انتها برای ماکرو یک اسم انگلیسی تعیین کنید. از این به بعد می‌توانید ماکرو را روی هر سندی که باز می کنید اجرا کنید تا همه کارهایی که انجام داده بودید را برایتان تکرار کند.

اگر با برنامه‌نویسی آشنا هستید و می‌خواهید ماکرونویسی پیشرفته انجام دهید، می‌توانید به نشانی https://wiki.documentfoundation.org/Macros/fa مراجعه کنید و از مطالب بسیار مفید و از جمله یک کتاب بیش از 700 صفحه‌ای که ماکروهای متنوعی را ارائه داده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *